fredag 9 november 2018

Mangoldkaka från Nice till julkaffet



Jag hade alltså mangold kvar från fläskfilérätten nyligen och plötsligt kom jag på att jag hade sett en kaka som kallades Gâteau de blettes i Top Chef och jag vet att de hade presenterat den här kakan i ett efterrättssammanhang, men jag hade inte riktigt funderat på saken.

Jo, det är en söt kaka, som innehåller mango och parmesan bland annat. Litet otippat, men den är väldigt god faktiskt. I o f s finns det även osötade varianter, men det här är den traditionella kakan som även serveras till jul.


Av nedanstående recept gjorde jag en halv sats, för 35 x 35 cm var för mycket.

500 g mjöl
2 stora ägg
1 paket jäst
1 krm salt
100 g socker, ev. farinsocker
1 litet glas vatten
100 g olivolja
citronskal

Blanda alltihop och låt jäsa 2 timmar.

2 stora stånd mangold
Tvätta dem, ta bort tjocka nerver, rulla ihop och skär strimlor. Strö litet salt över strimlorna och låt dra i 2 timmar. Skölj sedan väl och torka väl.

3 päron
Skär dem i småbitar och koka mos i en aning vatten. Jag tog dock kvittenmos, som jag redan hade. 

150 g socker, ev. farinsocker
60 g riven parmesanost
1 msk olivolja
2 stora uppvispade ägg
rostade pinjekärnor efter behag
russin efter behag
1 dl pernod

Istället för att köpa pernod lät jag litet anis dra i typ brännvin ett par dagar innan. Värm upp alkoholen och russinen och låt dem sedan dra ett tag.

Blanda mangold, socker, ost, olja, ägg och pinjekärnor (spara ev. några), russin och alkohol.
Tryck ut hälften av degen i en oljad form. Bred fyllningen över. Kavla ut den andra hälften av degen och lägg på. Strö ev. över pinjekärnor. 

Grädda 35 - 45 minuter i 180° utan att den får färg, vilket inte är så lätt. Jag sänkte temperaturen, täckte kakan och ställde den längst ner i ugnen efter ett tag.

Pudra över florsocker om så önskas. Skär kakan i fyrkanter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar