söndag 11 november 2018

Vegetariska köttbullar på gula ärter och sås till



Det var i princip det här receptet, fast med 500 g gula ärter, som jag följde. Men nu kryddade jag med kryddpeppar och julkryddor.

500 g gula ärter
2 stora lökar
2 rivna morötter
1 knippe persilja
1 msk salt
1 tsk kanel
2 krm kryddpeppar
1 bit ingefära
2 tsk bakpulver

Dock blev köttbullarna gröna p g a den stora mängden persilja, vilket inte var meningen. Jag brynte dem i stekpanna. De var litet geggiga, så jag rullade en del i potatismjöl. Tanken är att värma upp dem i stekpanna eller i ugn till julbordet. Här gjorde jag ett test på att använda djupfrysta och tinade bullar i hamburgare. Jag ville också ha en bra nordisk sås att servera till, för det ska ju vara ett svenskt julbord, även för vegetarianerna.

Sås:
1 kokt rödbeta, grovt hackad
yoghurt, kanske 1 dl
1 sked pepparrot
äpplemos efter smak

Mixa rödbetan och yoghurten och smaka av med salt och peppar och annat lämpligt, som pepparrot och äpplemos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar