onsdag 21 november 2018

Rullsylta med enbär och/eller pistaschnötter, respektive ingefära



Ja, det var ju väldigt konstigt. Jag hittar inte min rullsylta här på bloggen, så då tar vi den (igen?).

Först och främst behöver man en bit rimmat sidfläsk, antingen köpt, rimmat på vanligt sätt eller snabbrimmat. Jag tycker att det snabbrimmade sättet är väldigt smidigt. Det är konstigt att det receptet inte är mera känt, för det kommer från skolornas kokbok från 50-talet och kanske både tidigare och senare.

Skär bort svålen och eventuella ben och broskbitar. Jämna till genom att skära av kött där benen har varit. Skär upp den som fjäril. Skär gärna bort mera av köttet, så fläsksidan blir tunnare. Banka fläsket så platt det går. Ta nu allt bortskuret kött och hacka det fint (mixa i maskin). Välj en smaksättning.

I Smörgåsboksboken står det 1 dl pistachkärnor, men man kan minska ner mängden. Nu sist drygade jag ut pistaschnötterna med pumpakärnor, som också är gröna (och billigare). Hacka dem. Årets kryddning var 1 tsk grönpeppar, 1 tsk rosépeppar, 1 krm kryddpeppar. I Smörgåsboksboken kör de med 1 msk krossade enbär, men jag tycker att smaken blev litet för stark förra gången. Blanda hackat kött och kryddningen och bred ut över fläsksidan.

Jag tycker att ingefärskryddningen är ännu bättre:
Den här gången gjorde jag det på en höft. Strö mald kryddpeppar och ingefärspulver över fläsksidan med det finhackade köttet utbrett. Skär kanderad ingefära i småbitar (upp till 100 g, eller efter behag) och strö över.

Rulla upp rullsyltan, så det feta kommer ytterst. Helst ska den inte vara så tjock, så beroende på hur den är uppskuren, så kan man dela fläsksidan på mitten om man märker att rullen blir för tjock.

Rulla in den i dubbel aluminiumfolie. Sätt ev. en ugnstermometer i eller mät senare med en termometersticka. Temperaturen ska vara låg. T ex smörgåsbordsboken föreslår 100° och drygt en timme. Jag brukar sätta ugnen på 120° och det tar säkert ca 2 timmar innan innetemperaturen når upp till 68°. Går bra att frysa. Skär upp i tunna skivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar