onsdag 28 november 2018

Vegetariska köttbullar och köttbullar på blandfärs



Det här är en liten sats nötköttbullar, som först fick sjuda och sedan blev snabbstekta. De är faktiskt jättegoda!

1,5 dl malda hasselnötter
1,5 dl ströbröd
1,5 dl riven ost
1/2 påse fransk löksoppa, fint mixad
1 krm kryddpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
3 ägg
sojasås för färgens skull

Kokas i grönsaksbuljong.

Blanda alla ingredienser och rulla små bollar. Sjud dem 10 - 12 minuter. Låt dem droppa av och stek dem sedan snabbt i smör.


En stor sats vanliga köttbullar, men utan ägg!

2 kg blandfärs
200 g ströbröd
400 ml vatten
2 krm nejlikor
2 krm muskot
2 krm ingefära
2 krm kryddpeppar
2 tsk kanel
1 msk fransk senap
3, 5 påsar fransk löksoppa, fint mixad

Blanda alltihop och knåda färsen länge tills den känns kletig. Forma köttbullar med fuktiga händer och sjud dem i köttbuljong. Mina vägde ca 15 g och fick sjuda i 8 minuter. I omgångar förstås. Stek hastigt i smör, eller frys in. Använd buljongen till sås.

Orsaken till att jag tog påssoppa, var dels att jag tidigare har testat det och det var gott, och dels för att jag ville sjuda köttbullarna först, för att slippa så mycket stekos och fett, men i en del recept varnas då för att löken kan spränga köttbullarna, om den inte är tillräckligt finhackad och mjukstekt, så de går sönder vid kokningen. Och då kom jag på det här trickset med påssoppa, som faktiskt är väldigt lyckat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar