onsdag 21 november 2018

Grisfot på annat sätt



Det var ju så att jag redan hade kokat grisfötter, och mottagandet var blandat. Så då tänkte jag testa något helt annorlunda på de sista grisfötterna. Inspirationen tog jag från boken Svinaktigt gott.

Först började jag med Gerd Klötzkes senapsöverbakade grisfötter.

För 6 grisfötter
2 l vatten
1/2 l ättiksprit 12%
1,5 dl socker
20 enbär
20 vitpepprkorn
10 hela nejlikor
5 lagerblad
3 klyftor vitlök i skivor
1 msk salt

Koka ihop lagen och koka grisfötterna i den. Eftersom jag utgick från kokta grisfötter, så kokade jag dem bara 15 minuter i lagen och lät dem svalna i den. Dock gelerade sig även den här lagen - fast den bara var kokt så kort tid, så efteråt blev det litet slaskigt att pilla bort ben och brosk. Gerd Klötzke serverar den utlagd i en sträng och griljerad med en emulsion av grov fransk senap, örter och olja, med ugnsbakad schalottenlök och med potatissallad.

Men jag tänkte gömma grisfötterna. En sida före det här receptet finns ett förslag av Magnus Ek på rökta grisfötter i vårrullar med sötsur katrinplommonsås. Att röka grisfötterna var inte aktuellt eftersom de redan var kokta och jag var redan såld på senapssåsen. Dessutom insåg jag att jag inte hade lust att fritera några vårrullar, men det var ju det med att gömma grisfötterna.

Så det blev strudel. Degen blev otroligt tunn, inte alls som när jag började öva på strudeldeg för några år sedan. Stolt!

Hur som helst blandade jag de hackade grisfötterna med grov fransk senap och mejram och timjan. Emulsionen skulle bara bli förstörd i ugnen och strängt taget är grisfötter tillräckligt feta utan olja. Jag delade strudeldegen på mitten, penslade med smör och strödde över ströbröd, samt lade en hackad, senapskryddad grisfot på varje del, vek in 2 cm på sidorna och längst ner och rullade upp båda strudlarna samtidigt, penslade och gräddade i ugn i 200° kanske 30 minuter eller så.

Jag som är allätare tyckte att det var en helt okej och i alla fall intressant rätt, men det var ju andra som hade andra åsikter. Grisfötter polariserar, tänk på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar