tisdag 4 november 2014

Vägen till laxstrudeln! Bonus: jättebra flammkuchenbotten!


Det måste helt enkelt bli en laxstrudel som kocklärlingen ska göra på kockprovet, med tanke på ingredienserna. För några månader sen, skulle jag ha sagt: omöjligt!, men nu har jag ju faktiskt fuskat litet med strudelbakning, även om de inte har blivit optimala. Men nu var det dags att göra ett seriöst försök.


Här har vi nu en mindre optimal strudel med karamelliserad kvitten, som kocklärlingen och jag gjorde tillsammans. Degen är fortfarande för tjock.


Samma strudel igen, serverad med en lustig, men inte heller helt perfekt fläderblomspudding, i fryst tillstånd doppad i vit choklad, blandad med pumpakärnsolja, fläderblomssaft och litet annat. Gott men kanske inte helt fungerande recept.


Så, nu kommer vi till strudeldeg, som den ska vara. Här har jag lyckats dra ut den till 1 meter gånger 1 meter. De tjockare kanterna är redan borta och delvis använda som lappning av två hål. All överbliven deg samlade jag och kunde använda till bonusreceptet!

Strudeldeg:

300 g mjöl
1 ägg
1 krm salt
125 ml ljummet vatten
2 msk olja

75 g smält smör

Sikta mjölet i en skål med salt. Blanda ut ägget med vattnet. Blanda alla ingredienser med en träsked tills den blir smulig. Arbeta ihop den med händerna på bakbordet, riktigt ordentligt ska den arbetas, tills den blir smidig. Lägg degklimpen på ett oljat hörn av arbetsbordet eller på en tallrik och täck med en varm (!) skål eller djup tallrik. Låt vila minst en halvtimme. Mjöla en handduk eller duk och kavla ut degen så mycket det går och dra sedan ut degen med knogarna. Fingerspetsarna och naglarna sticker bara hål på degen. Den ska bli i alla fall 1 meter i fyrkant. Det är ju möjligt att den kan bli ännu tunnare, men så här är den väldigt bra. Skär bort de litet tjockare kanterna och lappa eventuella hål med utkavlade degrester. Pensla degen med smält smör. Nästan alla recept föreslår att man strör över ströbröd över hela ytan utom kanterna, men det ingår inget ströbröd i ingredienslistan.


Här testade jag med att lägga den förvällda purjon i skivor under och över, men det är inte så bra, för den är litet seg. Det blir bättre att skära den i rullar före förvällningen. 800 g lax ska det vara för 6 personer och jag stekte den lätt först, men ska kolla om det fungerar med helt rå också. Kryddning: salt, peppar, citronsaft. Sedan viker man in strudelns sidor och rullar ihop den med hjälp av duken. För över den på ett bakplåtspapper på en plåt och pensla den med smör. Det går att förbereda strudeln.


Här serveras strudeln med vitvinssås med dill (gjord på tärning, men på provet måste kocklärlingen koka en fond på fiskben först).

Om man alltså har kanske 3 dl fond, kokt på hälften vin) först, så gör man såsen så här:

Fräs en liten lök i 1 tsk smör, strö över 1 tsk mjöl, späd med buljong och låt såsen koka in. Jag lyxade på med Noilly Prat och lät den också koka in, men det kan man stryka. Tillsätt 1 dl grädde och låt den koka litet grann. Smaksätt med dill. Med fläderblomsvin blir såsen syrlig och god!

Sockerärterna tillredde jag så här: Förvällning i 60 sekunder, därefter tog jag upp dem och lade dem i kallt vatten, tog upp dem, lät dem droppa av och vänta tills det var dags att servera, då jag värmde upp dem i 50 g upphettat smör, som restaurangfolk gör.


Så kommer vi nu till bonusen! Jag vet inte hur länge jag har sökt efter den perfekta flammkuchenbotten, men här är den, gjord på inte fullt så tunt (men rätt så tunt) utkavlad strudeldeg (som jag tagit fram ur kylskåpet i god tid och värmt med en upp och ner-vänd varm skål. Pizzastenen var ordentligt varm, så dessutom blev de små "pizzorna" färdiga på bara ett par minuter. Ugnen var på 250°. Ja, kanterna penslade jag f ö med olivolja innan fyllningen kom på.

Fräs litet hackad lök i smör. Blanda den med crème fraîche och helst gräddfil för syrans skull och bred den över botten. Strö över skinktärningar och t ex rödlök, kanske riven ost, riven potatis eller något annat, men för en standardflammis räcker det med skinka, lök och den gräddiga smeten. Ringla över litet olivolja, grädda hastigt och njut!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar