tisdag 18 november 2014

Jordärtskockor - soppa och rösti



Nu har jag skördat mina kockor. Det blev ca 2 kg med jord. Gissa varför man inte brukar få jordärtkockor på restaurang! Jo, för att de är väldigt jobbiga att få jordfria! Till slut förvällde jag jordärtskockorna i två minuter för att vara säker på att ha rent kokvatten i soppan.


400 g jordärtskockor
1 lök
7,5 dl buljong
2 dl grädde
100 g svamp eller mer faktiskt
1 vitlöksklyfta
kryddgrönt
ev salt och muskot

Ansa kockorna och löken och skär dem i fina tärningar. Fräs i lite smör och häll på buljong. Koka i ca 10 minuter. Mixa och tillsätt grädden. Låt koka upp. Skiva och fräs under tiden svamp och vitlök. Servera soppan med svamp och kryddgrönt. 

Det här är ingen jättetjock soppa, men den är väl bra som förrättssoppa.



En annan dag gjorde jag jordärtskocksrösti med svampsås.

400 g potatis
350 g jordärtskockor
2 lökar
salt, peppar, smör (helst skirat till stekning)
400 g svamp (fast det var nog bara ca 200 g, vilket också var okej)
hackad persilja
smör
en skvätt vin
en större skvätt mjölk
grädde
(det skulle vara 50-100-200 ml, men jag minskade ner grädden rejält)

Ja, och jag tillade 1 ägg och lite potatismjöl till röstin.

Raclette och skinktärningar var det också med.

Jordärtskockorna var som sagt förvällda och inte helt råa, men eftersom man kan äta dem okokta spelar det ingen roll. Potatisen skulle i det här receptet vara kokt, men jag kör alltid med råriven potatis.

Riv potatisen i en gammal handduk och tryck ut vätskan. Riv kockorna och 1 lök (eller hacka den sistnämnda). Krydda och blanda med ägg och potatismjöl. Om man gör bara 4 rösti, blir de rätt så stora. Jag stekte dem i serveringsringar på låg värme på första sidan, säkert 7 minuter, tog bort ringarna, vände  dem och stekte lika länge till. Sen fick de dessutom bli färdiga i ugn, medan jag väntade på att familjen kom hem. Men om man gör platta rösti, går det förstås snabbare. På slutet höjde jag värmen och gratinerade med racletteost.

Svampsåsen: Fräs skivad svamp och hackad lök i smör, späd med vin och mjölk och grädde och låt puttra. Egentligen är det här en vegetarisk rätt, men jag kunde inte motstå att ha i lite skinktärningar. Strö över persilja före servering.

Väldigt bra (närapå) vegetarisk rätt.

Resten av kockorna stekte jag med purjo och stoppade i frysen. Vad det ska bli av dem, avslöjas senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar