måndag 26 november 2018

Ostkaka på tyskt sätt som Ica-kuriren kallade cheesecake



Närmare bestämt kallade de den chokladbottnad cheesecake när de hade den i tidningen 2005. Men förutom att äggvitorna är skippade, vilket gör att kakan blir ganska låg, och att botten innehåller kakao, så är det en ganska typisk tysk ostkaka. Cheesecake är för mig något man gör på typ Philadelphia.

Man kan nog faktiskt göra den i en quicheform, skulle jag tro. Jag tryckte upp den längs kanterna i en form med löstagbar kant, men det var totalt onödigt. Jag skar sedan bort det som stack upp alldeles för mycket.

2,5 dl mjöl
1/2 dl kakao
rivet skal av apelsin
1 krm salt
125 g smör

Själv tillsatte jag 1 msk socker och så småningom litet vatten, för degen var för smulig. Låt den vila, kavla ut och förbaka botten (naggad botten, folie på kanten).

500 g lättkesella, kvarg
3,5 dl florsocker
1 dl (koncentrerad - finns inte här) apelsinjuice
1 dl crème fraîche
3 äggulor
200 g frysta hallon (här dock ca 100 g svarta vinbär som använts till likör, samt 100 g frysta vinbär till)

Rör ut kesellan med socker, cr. fr. och juice. Rör ner en äggula i taget. Bred ut hälften på botten. Lägg på bären. Bred ut resten av fyllningen och grädda i 175° ca 1 timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar