onsdag 13 oktober 2010

Nyponsoppa

Nyponsoppa är en raritet på mina breddgrader. Några gånger har jag gjort ett försök, dels genom att plocka nyponen i parkanläggningen kring lekplatsen, där vi förr höll hus en del, och sedan pilla ut kärnorna och koka nyponen. En massa jobb och dåligt resultat. Dels genom att köpa en burk nyponmarmelad och späda ut med vatten, men inte heller det fungerade särskilt bra. Att koka torkade nypon rätt upp och ner ger inte heller rätt resultat. Nu har jag, genom studier av närapå antika böcker, lärt mig att nyponen ska vara malda. Så när jag nyligen beställde 40 meter korvaskinn på internet köpte jag till lite olika kryddor osv för att komma upp i 20 euro (fraktfritt), varav en påse nypon (som jag annars inte skulle få tag på i de närmaste affärerna). En påse torkade nyponskap på 80 gram kostade 1,70 euro om jag minns rätt och den har jag idag tillrett. Först försökte jag mala nyponen på mandelkvarnen, men det gick inte särskilt bra, så då gick jag efter kaffekvarnen, som inte är av världens bästa modell, men i alla fall fungerar just nu (och fick först mala ut senapskornen som var kvar i kvarnverket). Det tog ganska lång tid, men jag passade på att se två avsnitt av River Cottage på internet medan jag vevade.

Här är receptet jag utgick ifrån:

1, 5 l vatten
1, 5 hg torkade nypon
1, 5 dl socker
2 msk potatismjöl, utrört i lite vatten

Stöt eller mal nyponen. Koka upp vattnet, lägg i nyponen och låt dem koka 5 min. Sila och slå tillbaka nyponavkoket. Sockra och avsmaka. Gör en avredning av mjölet och vattnet, häll i den och giv soppan ett uppkok.

Nyponresterna kan kokas ännu en gång.

Det senare gjorde jag direkt, d v s efter första koket och avsilningen, hällde jag på vatten och gjorde om proceduren. Vid första kokningen sög nyponen upp en stor del av vattnet. Efter att ha kokat en halv sats nypon två gånger hade jag drygt en liter nyponsoppa och tyckte den var lagom stark.

Det blev förstås nyponrester efter andra kokningen också, och dem ställde jag in i kylen, för att koka te på vid tillfälle.