söndag 31 oktober 2010

Svålsylta

Att inte låta någonting förkomma är en gammal tradition, och nu hade jag ju svål kvar från korvtillverkningen. I mina kokböcker finns det inte särskilt många svålrecept. Förra gången gjorde jag svålchips, men de blev så stenhårda så vi vågade inte bita i dem. Den här gången hittade jag ett recept från Steiermark/Österrike på internet. Man kokar svål med soppgrönsaker, kryddor och vatten tills den blir mjuk. Sen silar man av den. Soppan får kallas och ev. fett tas av. (Det blev inte mycket, eftersom jag hade skurit bort fettet redan tidigare.) Därefter skärs den mjuka svålen i små bitar och blandas med den återuppvärmda soppan (eftersom den gelerar helt när den är kall). Grönsakerna kan användas till annat. Sen häller man syltan i en form, gärna klädd med plastfolie, för då är det lättare att stjälpa den. Serveras med pumpakärnsolja och lök. Den här syltan är överhuvudtaget inte fet, fast man kan tro det, men däremot mycket proteinrik, och om man har kryddat den väl, så är den också god!