måndag 18 oktober 2010

Ungkarlens pudding à la Mrs Beeton

Den första engelska puddingen ur Mrs Beeton´s kokbok blev Bachelor´s Pudding. En ounce (oz) är ca 28 gram, så två har jag förenklat till drygt 50 gram, eftersom det är lättare att väga och räkna om.

Hacka drygt 100 g äpplen (vägda efter skalning och urkärning), blanda i drygt 100 g skorpmjöl, 100 g russin/korinter (pickningen struntade jag i), 50 g socker, det rivna skalet av en halv citron, en nypa muskot och salt. Vispa ett ägg och blanda i. Låt blandningen stå ca en halvtimme, blanda sedan i en tsk bakpulver och tillsätt mer (??) mjölk ifall blandningen "is at all stiff" och skrapa ner allt i en smord form. Gräddas övertäckt i vattenbad i 3 timmar i 175 grader (min temperaturgissning).

Hur mycket mjölk det skulle vara för att få rätt konsistens får man väl gissa. Den pudding jag gjorde var inte speciellt lös före gräddning och jag tyckte att resultatet var bra. Däremot undrar jag vad skillnaden skulle vara om den nu bara gräddats 1 timme eller lite mer. Jag tittade i ugnen efter halva tiden och då såg den helt okej ut. Efter 3 timmar var den däremot vackert brun, både inuti och utanpå.

Till detta serveras sås till söt pudding. Jag gjorde som det stod, rörde 50 g smör poröst, blandade i 50 g florsocker och försökte därefter röra i "1/2 a small wineglassful of brandy or rum", eller rättare sagt lite rom bara och sedan lite av förra årets hemgjorda rönnbärsvin (inte alls särskilt beskt faktiskt), men det var ett hopplöst företag att få denna emulgering att hålla ihop. Dagen därpå, när jag serverade resten av puddingen kall, smälte jag smörsåsen och det gick mycket bättre.