fredag 17 juni 2011

Randig fiskpaté


Den randiga fiskpatén med tillhörande sås längst bort på tallriken. Tyvärr skär sig rödbetsterrinens färg med fisken. Måste fundera på vad man kan servera den med för att det ska se optiskt bra ut (mästerkocken föreslog rödbetsmarinerad tonfisk, men vi äter inte tonfisk för sonen har infört ett förbud av ekologiska skäl). 

Receptet tog jag ur Vår Kokbok, fast med små variationer. Som fisk valde jag sej och det var faktiskt helt okej. Sedan klädde jag också ut formen med aluminiumfolie, som jag smorde och bröade, för att undvika att patén fastnar i botten. Den fastnade trots allt i folien, men den var ju ganska lätt att dra av, även om det bröade skiktet också åkte av då.

Ingredienserna enligt kokboken är 400 g fisk, 1,5 tsk salt, 1 krm vitpeppar, 1 msk potatismjöl, 2 ägg och 2,5 dl grädde. Fisken tinas och skärs i mindre bitar och mixas med allt utom den rumsvarma grädden, som efter mixningen hälls i långsamt. Därefter blandade jag 1/3 med 100 g crabfish och 1 msk tomatpuré och 2/3 med 400 g tinad hackad spenat, bredde ut hälften av den gröna smeten i formen, därefter den röda smeten och sist resten av den gröna. Gräddas täckt med aluminiumfolie ca 1 timme längst ner i ugnen vid 175 grader. 

Enligt receptet ska formen vara på 1,5 liter, men då blir patén rätt så låg. Jämför med rödbetsterrinen.

Till fisken gjorde jag en grön sås enligt Vår Kokbok: 200 g tinad hackad spenat, 3/4 dl majonnäs, 1,5 dl gräddfil eller creme fraiche, 1 tsk osötad senap, lite kryddgrönt (dragon).

Helt okej, men om jag ska välja så tar jag hellre laxmoussen.