måndag 14 januari 2019

Nizzasallad à la TopChef



Ja, fast inte riktigt. I alla fall lät jag mig inspireras av TopChef.

Först var det det här med marinerade sardiner (escabêche). Rosta korianderfrön och pepparkorn i en kastrull tills de doftar. Häll på vitt vin och soja (någon påstod att vinäger var ett alternativ). Häll het över medelhavssardiner skurna i filéer med huden uppåt. Låt dra 20 minuter i kylskåp. Det ska räcka som tillagning.

Men nu hade jag en burk salta sardeller i kylen och det är ju inte riktigt samma sak som färska sardiner. I alla fall gjorde jag lagen med vinäger och hällde över (fast sardellerna hade jag först sköljt av i vatten). Tja, sardellerna blev i alla fall mindre salta och lagen gick att använda i dressingen.

Sedan rostade jag småtomater med olivolja och vitlök i ugnen. Men det var ett annat recept, egentligen.

I programmet skar de formfranska på längden, kavlade platt, penslade med smält smör, lade inuti en serveringsring och ställde in i ugnen 7-8 min i 170°. Här var det dock ett vanligt surdegsbröd i fel storlek, men det gick ju det också. Brödringen fylls med sallad.

Till kokade jag också palsternacka och potatisklyftor i 5 minuter och rostade dem i ugn som klyftpotatis. Ägg till sardellerna.

Ja, det ska då föreställa en variant av den klassiska Nizzasalladen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar