lördag 26 januari 2019

Toscakaka som inte måste in i ugn



Förutom kvittenmos och konserverade kvittenklyftor och kvittenlikör, så hade jag ett par överblivna tårtbottnar hemma (i frysen), som tog en massa plats. Det blev dags för en kaka till kaffet.

Fyllningen består av 2 dl mos, 3 dl grädde och 6 blad gelatin. Lägg gelatinet i blöt, smält dem i kvittenlikör, saft eller vatten och blanda ner moset skedvis. Vispa grädden. När moset börjar bli stelt (det går snabbare om man rör det i kallt vattenbad) blandas grädden ner skedvis.

Tanken var att också ha kvittenklyftor i, men det såg så mycket ut, så jag hoppade över dem. F ö är den undre botten smaksatt med kvittenlikör, som jag bara droppade över. Lägg denna på tårtfat och spänn en ring runt om. Fördela fyllningen på och ställ kallt.

Nu var tanken att göra en toscatopping, men medan jag stod där och rörde ihop socker, smör, mjöl och honung (för det fanns ingen ljus sirap i affären), så kom jag på att det ju inte går att stoppa en gelatintårta i ugnen och att min enda tårtring i den storleken var upptagen. Och att bara breda toscasmeten på en löst liggande botten, kändes inte som en bra lösning. Då rostade jag mandlarna först och blandade dem därefter i smeten. Det gick hur bra som helst. Sedan lade jag den överblivna bottnen överst på tårtan och bredde ut toscasmeten ovanpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar