söndag 6 januari 2019

Stenbit med risrullar i noriblad



I alla fall tror jag att det kan röra sig om stenbit. Det råder väldigt ofta begreppsförvirring vad gäller fisk, har jag märkt. Det stod "Steinbeisser" på förpackningen, och det låter ju som stenbit. Däremot kan det inte vara det som Wikipedia kallar "Steinbeisser" för det är en liten smal firre som man knappast kan få sådana här filéer av. Egentligen skulle man kräva att alla fiskar säljs under sitt latinska namn, så man kan lura ut vad det är för någon.

I alla fall. Här var jag litet inspirerad av TopChef, men bara litet.


Dagen innan kokade jag vanliga risgryn i fiskbuljong på tärning. Det var visst något för mycket vätska, så jag lät riset droppa av i en sil och tog vara på det slemmiga spadet. TopChef körde med förvälld savoykål, men jag hade noriblad kvar från den vegetariska rökta fisken utan fisk. Det är smörfräst morot och schalottenlök, smaksatt med riven ingefära. Tillsätt en aning vatten, salt och peppar och låt puttra ett tag. Jag tyckte att det var något för litet smak i, och då kompletterade jag med gurkmeja, som enligt TopChef har en liknande smak som ingefära, i varje fall i kombination med morötter. Rulla in ris och morotsfyllning i bladet och i plastfolie. Eftersom både ris och morötter hade kallnat värmde jag upp rullarna över ånga i en hålinsats i en kastrull.

För att ta vara på hela broccolin, så kokade jag och passerade de skalade stjälk- och stambitarna i ris-fiskbuljongsslemmet. Ja, det blev litet blekt, men helt okej smak. Sedan hittade jag en påse fisksås med dill i frysen, så det var ju ännu bättre. En del av broccolin kokade jag och lade in i en 1-2-3-inläggning med ättika och socker. Resten kokade jag al dente och kylde ner i kallt vatten. samt hettade upp hastigt i smör direkt före servering.

Salta, peppra och droppa olivolja över fisken och in i ugnen i 180°. Jag tror det tog närmare 20 minuter innan den hade ca 60° inuti. Slutmålet var 62° egentligen, men den skulle ju in under grillen också. Då tog jag ut den och lade på ett täcke av malda pistaschnötter, ströbröd och smör. Det gör man i förväg. Proportioner med enbart ströbröd och mjukt smör är lika delar, men det fungerar inte med nötter och liknande. Blanda mjukt smör med detta och tillsätt sedan ströbröd tills det blir en deg som går att kavla ut utan onödigt kladd. Egentligen skulle det vara "vegetabiliskt" kol eller aska i för att få svart färg, men efter en snabb titt i kakelugnen avstod jag. Däremot blandade jag sist i litet svarta sesamfrön enligt TV-programmet. Kavla ut under t ex plastfolie och ställ kallt. Skär ut lagom bitar som läggs på fisken innan den grillas eller får färg av vanlig hög övervärme. Här grillade jag den snabbt. Det listiga är förstås att man kan förbereda fisken och sedan hetta upp den snabbt, ifall den hinner kallna medan andra saker eventuellt blir färdiga.

Bottna mitten på tallriken med broccolisås. Lägg på fisken. Skär risrullarna i fina bitar och ställ runt om. Lägg på broccolin. De fick litet flingsalt på. Här är ju också den återfunna fisksåsen med på tallriken. Det skadar aldrig med sås.

Både risrullarna och fisken blev bra. Fisken var precis som den skulle vara. Och jag tycker i alla fall att det blev väldigt tjusigt dessutom. Så jobbigt var det inte heller att fixa den här rätten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar