onsdag 20 maj 2015

Frasigt rabarbergelé från Gästrikland



Det här receptet hittade jag i Svenska landskapsrätter av Oskar Jakobsson och det är egentligen en rabarberkräm med gelatin istället för med stärkelseredning. Jag vet inte exakt hur konsistensen ska vara, d v s när man ska börja vispa och när man ska sluta och om efterrätten ska stå i kylskåp och bli riktigt stel, men jag vispade rätt mycket med elvisp och fick en fluffig kräm som liknar klappgröt.

500 g rabarber
2 dl socker
2 dl vatten
7 - 8 blad gelatin

Skär rabarbern i småbitar och koka den mjuk med socker och vatten. Låt den svalna ett ögonblick. Blanda ner de blötlagda gelatinbladen. Häll gärna över i en ny bunke av metall. Låt kallna. När massan har stelnat något ska den vispas tills den blir porös. Man kan t ex vispa den i kallt vattenbad. Sen står det så här: Efter ytterligare 10 min. är rabarbergeléet frasigt och färdigt att serveras. Just det där med frasigt ställer jag mig undrande inför. Annars är det en jättefin liten efterrätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar