fredag 13 september 2013

Schnitzel som i DDR


De vanligast schnitzlarna är väl först den vanliga panerade (med kalv är det en äkta wienerschnitzel) och sedan cordon bleu (med skinka och ost emellan), jägarschnitzel (med svampsås) och zigenarschnitzel (med paprikasås). Det finns några andra varianter har jag sett, t ex turistschnitzel. Fråga mig inte vad den består av.

En egen kategori är jägarschnitzel som i DDR. Den som är ute och reser i östra Tyskland ska vara uppmärksam på detta inom restaurangbranschen. Man kan få en chock.


Den består av Jagdwurst, vilket är en ganska menlös korvsort, typ falukorv (eller nästan) med några hela skinkbitar i, som panerats på vanligt sätt. Här i trakten finns det vanligtvis ingen korv som heter så, men jag tror att Bierwurst är ungefär samma sak. Den säljs dock bara i tunna skivor, så vitt jag vet. Förra veckan fanns det dock ett erbjudande på ekologisk Jagdwurst på burk, så jag slog till. Här är resultatet. Tyckte att en morotssallad verkade autentiskt. Jägarschnitzeln var helt och hållet ätbar, men knappast något jag skulle beställa på krogen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar