tisdag 24 september 2013

Sopphöns

Jag brukar undvika plågade kycklingar och ägg från burhöns, men att köpa sopphöns, tycker jag är okej, för de är bara en biprodukt vid äggproduktionen. Även om ingen skulle köpa hönsen, skulle de hamna i äggkläckningsfabriker och, vid total bojkott av sopphöns, hamna i sopförbränningen. Så när Lidl sålde billiga sopphöns slog jag till och köpte 4 stycken. Dels ville jag öva på att stycka rå kyckling och dels ville jag koka en riktigt god buljong och kunna ge kunskapen vidare till kocklärlingen vid behov. Det är ju inte direkt jobbigt att koka buljong, men det tar en evig tid, så man måste hålla sig i närheten. Sen är det av fördel om vädret är litet kyligt, så man kan låta hönsen tina upp ute och soppan svalna ute. I varje fall om man gör litet större mängd buljong.

Den här buljongen blev fantastiskt god. För en gångs skull försökte jag verkligen hålla mig till mängduppgifterna av grönsaker i receptet. Annars brukar jag ofta slänga i alla, och det är alltid för många morötter i sopprotspaketen här. För att vara rationell tänkte jag koka alla fyra hönsen samtidigt, men de fick inte riktigt plats i 10-litersgrytan tillsammans med grönsakerna, så till en början hade jag en extrakastrull för en del av sopprötterna. När jag plockade upp låren fick alltihop plats i samma kastrull.

Först skar jag bort brösten och fryste in för att senare göra kycklingfärs av. Även låren skar jag av för att lättare kunna plocka ut dem ur grytan senare. Om man styckar kycklingen tar den mindre plats.




Ingredienser till en verkligt god buljong:

1 sopphöns
1 stor lök
1 purjo
1 persiljerot med grönt
1 morot
1/2 sellerirot
1 tomat (jag använde en burk hela tomater till 4-dubbel sats - obs att tomaten färgar buljongen)
1 tsk enbär
1 tsk kryddpeppar
3 lagerblad
1 (torkad) chili
3 vitlöksklyftor
2 nejlikor
1 citronskiva

Lägg hönsen i kastrullen. Stek den oskalade halverade löken direkt på plattan, utan fett, på en bit aluminiumfolie (men jag stekte den hellre i en gjutjärnsstekpanna) tills ytan blir mörk. Putsa grönsakerna och skär dem i mindre bitar och lägg dem i grytan. Tillsätt kryddor och så mycket vatten att allt är täckt. Obs! Salta inte buljong och fonder! Man vet aldrig hur mycket man kommer reducera dem senare och då är det lätt att salta för mycket. Salt tillsätts vid avsmakning av den färdiga buljongen. Låt allt koka upp långsamt utan lock. Enligt receptet ska man inte skumma, för skummet (protein) bidrar till att göra soppan klar. Vet inte om det stämmer, men så gjorde jag också. Sjud på lägsta möjliga temperatur. Om man inte har plockat upp bröstet tidigare, så är det färdigt efter 1 timme. Låren behöver upp till 2 timmar, beroende på hönsets ålder. Lägg tillbaka lårben och hud och ta vara på lårköttet så länge. Låt soppan koka en timme till eller ännu längre. Sila genom en duk och låt buljongen svalna, för då kan man lätt ta bort fettet på ytan. Tyvärr blev det bara ca 2 liter buljong av alla ingredienserna, men den var å andra sidan fantastiskt god och kunde serveras som den var. Annars kan man använda den som bas i andra soppor.

Det blev en hel del lårkött också, som jag mixade fint. Ca 1/3 var lagom för en sats kroketter, som jag faktiskt hittade i Prinsessornas kokbok!


Det här är ett riktigt bra recept faktisk om man har diverse kött- eller grönsaksrester hemma.
Ingredienser:
2 msk smör
4 msk mjöl
4 dl gräddmjölk och sky/sås
3 - 3,5 dl finhackade eller malda rester
2 bland gelatin
salt, peppar, paprika

Till panering: mjöl, uppvispat ägg och ströbröd

Flottyrfett

Gör en redning och tillsätt efter 5 minuters kokning de blötlagda gelatinbladen och rör om. Häll i resterna, smaka av och bred ut på ett fyrkantigt smörat fat. Smöra ett smörpapper och lägg på, så att ingen hinna bildas vid avsvalningen. Låt stelna, helst till nästa dag.

Skär tjocka remsor av massan och forma kroketter. Panera dem väl, först i mjöl, sen i ägg och sist i ströbröd, och missa inga ställen, för då flyter de ut vid friteringen. Låt dem vara riktigt kalla vid friteringen. Servera de guldgula kroketterna direkt med grönsaker eller sallad.

En riktigt god retrorätt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar