lördag 4 oktober 2014

Fylld lammstek med cidersås


Det här är ett recept av Gerd Klötzke. Lammsteken blir fantastisk och såsen underbar. För min del tog jag till stekta kvitten istället för äpplen och det tror jag nog förbättrade receptet ytterligare.


1,5 - 2 kg lammstek (låret) utan ben

2 stora äpplen eller kvitten
smör till stekningen
1/4 dl socker
rivet skal av 1 citron
1 - 2 msk citronsaft
4 tsk riven färsk ingefära
2 vitlöksklyftor
5 dl torr äppelcider (helst fransk)
1 msk maizena
salt och svartpeppar
75 g smör
soja

Fräs fruktskivorna i smör och strö över socker, citronskal, litet citronsaft och ingefära. Pressa över vitlöken och rör om. Låt kallna. Fyll lammsteken och bind upp den. Bryn den runt om och låt den steka färdigt i ugnen (175°) tills den har 65° inuti, vilket tar drygt en timme.

1,3 kg potatis
100 g smör
2 vitlöksklyftor
100 g rimmat fläsk
1/2 dl finhackad gräslök

Jag var faktiskt tvungen att rimma fläsket innan jag kunde köra igång med det här receptet, men det tog bara 2 dagar, så det gick ju. 

Koka potatisen och mosa den. Blanda i smör. Fräs vitlöksklyftorna i smör och därefter fläsket i småbitar utan smör. Blanda detta med moset. Häll av skyn från lammet, ta bort fettet och red skyn med maizena. Vispa ner smöret (jag kan ha hoppat över detta, minns inte nu). Servera med hackad gräslök.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar