lördag 18 oktober 2014

Fylld schnitzel med potatissallad



Jag har fått för mig att kocklärlingen och jag ska öva på stekning. Det går snabbt, och en kock måste kunna sånt. 

Här har vi nu en intressant fylld schnitzel med potatissallad. Potatissalladen gjorde jag à la den blöta varianten med buljong, men med skillnaden att potatisen inte var varm när buljongen hälldes över, vilket i o f s gjorde att den inte sögs upp på samma sätt, men däremot att potatisen inte var så mosig. Om man kokar potatis med skal, skalar den och sedan skivar den, håller den inte ihop särskilt bra. Det är ju en smaksak. Den här gången kokade jag den, skalade den och lät den stå till nästa dag. Då skivade jag den, hackade lök och rörde ihop dijonsenap, vinäger och ca 3 dl buljong till 1 kg potatis, samt kokade upp dressingen och hällde över potatis och lök, som sen fick dra en halv dag. Därefter tillkom hackad gräslök och litet matolja. Machésalladen strödde jag över vid serveringen. Optiskt blev det förstås bättre, men smaken är helt klart bäst när man häller het dressing över varm potatis.

Så till kocklärlingens schnitzel:

4 schnitzlar (gris)
200 g rå leberkäs (typ falukorvsmassa innan den kommer i korvaskinnet)
2 lagom stora inlagda gurkor
2 - 3 msk oxbuljong
brödsmulor av 3 (det räckte och blev över) bayerska salta kringlor från gårdagen - man kan nog tänka sig att en annan variant skulle vara att blanda lagom många salta pinnar med ströbröd och mixa ihop
mjöl, ägg, fett (helst skirat smör, butterschmalz)

Först bankade kocklärlingen ut sina schnitzlar tills de blev väldigt tunna. Sedan blandade han leberkäs, hackade gurkor och buljong och bredde ut över halva schnitzlarna och vek över den andra hälften. Därefter hackade han till kanterna litet med baksidan av en kniv för att de skulle hålla ihop, vände dem i mjöl, ägg (det behövdes 2 stycken) och smulor, samt stekte dem i inte särskilt hög värme i mycket fett. När man steker panerat behöver man mycket fett och smörsmaken i skirat smör / butterschmalz är bäst. Men man kan inte steka i vanligt smör, för det bränns vid. Schnitzlarna behöver ganska lång stektid, eftersom de är fyllda med rå köttfärsmassa.

De blev otroligt goda och mäktiga och egentligen räcker det med grönsallad till.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar