fredag 12 februari 2016

Choklad-glöggkaka



Nyligen bakade jag en glöggostkaka, och de sista bitarna åt den hungrige unge kocken upp till frukost häromdagen. Men vad gör man med en öppnad flaska glögg när det är vår i luften och ingen är sugen på glögg mera? Spara till Vårfrudagen som Bloggardag föreslog häromsistens? (För då börjar julen enligt hans tideräkning) Nej, skulle inte tro det. F ö är det visst långfredag samtidigt. Och blockchoklad i exakt rätt mängd för den här glöggkakan fanns också över, så då blev det  så. Jag kokade nu inte rödvin med rom och glöggkryddor, utan tog glögg och rom direkt ur flaskan, så möjligen är den här kakan ingenting att äta före en biltur.

1/4 glögg (eller rödvin kokt med glöggkryddor och socker)
5 msk rom
250 g blockchoklad (det står mörk, men jag blandade mörk med ljusare choklad - ej vit!)
200 g smör
300 g mjöl
375 g brunt socker (strunt samma, hade bara vanligt strösocker)
1 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt ifall smöret är osaltat
60 g kakao
6 ägg

Smält smör och choklad i vattenbad och låt svalna. Blanda de torra ingredienserna. Vispa äggen pösigt i 3 minuter. Vispa i den avsvalnade men flytande chokladblandningen. Rör i 50 ml kall glöggromblandning och de torra ingredienserna. Fyll detta i en stor smord och mjölad form, antingen en fin hålform på 2,5 l eller en brödform. Jag tog det sistnämnda, för jag ville klämma i några kvittenklyften.

Nu till gräddtiden. Temperaturen ska vara 175° och tiden angivs i receptet till 45 - 55 minuter, samt att degen fortfarande ska vara litet kladdig. Hmm. Sen ska den stå 20 - 30 minuter i formen, stjälpas upp och dränkas med resten av glöggrommen. Jag lät den först vara kvar i ugnen i över en timme och stå i 20 minuter, men när jag försökte stjälpa upp den var den alldeles flytande, så jag hällde kvickt tillbaka allt i formen och satte in den en halvtimme till i ugnen (som då i o f s hade börjat svalna, precis som kakan). Sen tänkte jag att chokladen kanske blir fast när den är kall, så jag lät den vara kvar i formen och dränkte den med glöggrom och lät den stå tills den var rätt så avsvalnad. Yes! Det fungerade. Och så in i kylen och när jag skar upp den så var den visserligen fortfarande fuktig, men troligen ska det vara så. Smaken är jättebra!

Det skulle enligt receptet vara en "frosting" på. Men den hoppade jag över. Däremot kokade jag mera glöggkompott på kvittenklyftor, glögg och stärkelse. Det är fortfarande drygt en mugg glögg kvar i flaskan, men någon gång går den säkert åt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar