måndag 15 februari 2016

Smörbakad fisk med musslor och friterade sellerirösti



För ett par dagar sen presenterade jag en skaldjursterrine. Något liknande serverades som förrätt på slottet den 3 februari. Här kommer min variant av fiskrätten, men man får väl utgå från att kungen och Silvia bara fick en filé och inte en hel fisk. För det första skulle det vara för mycket i en 4-rättersmeny och för det andra är det kladdigt att pilla bort fiskbenet.

Smörbakad röding med blåmusselragu, puylinser, blåmusselsås, friterade seller- och purjokrisp

Fast det bidde forell istället för röding. Två fiskar fick räcka som huvudrätt till tre personer. Kom fram till att den skulle tillagas så här: Salta och peppra (citronpeppar och dessutom citron i mitten) och lägg mycket smör ovanpå. Skeda över emellanåt. 200° ca 15 minuter på varje sida.

Men först måste man förbereda allt annat. Musslorna: Gör i ordning musslorna. Fräs lök och små morotstärningar i smör. Häll på vin, lagerblad, peppar och låt puttra litet. Häll i blåmusslorna och koka dem. Ta upp dem och pilla ut musselköttet. Sila av spadet till sås. Doppa en tomat i kokande vatten och dra av skalet. Ta bort kärnhuset. Fräs litet lök, vänd i musslorna och sist tomaterna. Detta gör man också precis före serveringen.

Såsen redde jag av med mjöl och grädde och gav litet färg med tomatpuré. Hade även i en slatt Noilly Prat, men det kan man skippa.

Puylinser. Det går även med andra linser. Fräs mire poix (soppgrönsaker i fina tärningar) i smör och häll på vatten och linser och koka färdigt. Gör en vinägrett och häll den sedan över de varma, avdroppade linserna. Det är alltså min tolkning, som går väldigt bra att förbereda i god tid. I menyn stod inte hur de skulle serveras.

Jaha, vad är friterade selleri- och purjokrisp? Typ rårakor? Men utan stärkelse hänger de inte ihop och selleri blir dessutom missfärgad om man river den för tidigt. Så jag blandade riven selleri, hackad purjo, ägg och mjöl och förfriterade detta. Sen friterade jag krispen en gång till precis före serveringen. F ö så körde jag all fritering ute den här gången, så slapp jag få ett inpyrt kök. Smart, om jag får säga det själv!

Mycket bra fiskrätt. Tyckte min familj och jag hoppas att det även smakade kungen på hans middag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar