onsdag 3 februari 2016

Halv åtta hos mig



Skulle ha en bild till temat, och när jag fick syn på den här, blev jag så sugen. Inte för att bruna bönor med fläsk skulle ha en chans att vinna (tror jag). Tyvärr kan jag inte se den svenska varianten på TV-serien här i Tyskland, men jag har läst kommentarer på Flashback, och det verkar ju vara si och så med nivån. Lustigt nog är det en enormt stor skillnad på nivån i Tyskland geografiskt sett. I Sydtyskland och längs gränsen till Frankrike har gästerna mycket höga förväntningar på sig och de andra matlagarna. Som: "Det är väl klart att man gör pastan själv". Eller: "Va! Gjorde du ingen buljong från grunden?" Programmet heter i o f s här "Den perfekta dinnern". (I Frankrike har de visst ännu högre krav, som de utgår från att ingen klarar, eftersom programmet heter "Den nästan perfekta dinnern"). I norra och östra Tyskland är matlagningsnivån inte lika hög, vilket vi vet av studiebesök på diverse restauranger och av andra matlagningsprogram av typen "Kniven mot strupen", där gästerna påstår att de älskar djupfrysta grönsaker och färdigpanerade schnitzlar. Hur som helst, den här serien har jag inte följt förut, men sedan årsskiftet har jag sett en vecka Sydtyskland och en vecka "Laga min önskemeny", vilken lottades ut bland deltagarna från Mellantyskland (men tydligen på rätt sida om matgränsen). En ung, rik och begåvad studentska vann över alla gamla nördar. Den här veckan sitter jag och lider över maten i Hamburg. Måndagen med den fnittriga studentskan (en annan alltså) var i varje fall en katastrof. Tisdagen var väl helt okej, men de förväntade poängen var gravt överdrivna (och så fick pedantgubben med excel-tabellen nästan så mycket, jag kan inte fatta det, och det kan inte fansen på matforumet heller!). Tja, vi får väl se hur det fortsätter. 

Det finns även en variant på temat med B-skådisar (eller C- eller D-). En enda gång råkade jag se det programmet när jag stod och strök och det var absolut inget nöje för den som vill se matlagning. Bara flamsiga typ Robinson-deltagare som aldrig varit inne i ett kök förut och mest satsade på att visa upp sig och komma med oanständiga vitsar. Jaja...

F ö kan jag avslöja att matgränsen ofta brukar kallas Weisswurstäquator. Den vita korvens ekvator, som skiljer norr från syd (korven finns i syd). Å andra sidan stämmer den inte riktigt med finsmakargränsen, för då skulle gourmeterna vid franska gränsen inte få vara med.

Men nu känner jag att förkylningen börjar släppa, så jag kanske ska överväga att laga mat ikväll i alla fall. Någonting. Quiche, kanske. Har ju alla ingredienserna hemma. Halv sju hos mig då.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar