måndag 15 februari 2016

Nötfilé med rökt oxmärg i såsen



Tydligen låter det dock bättre i kungens kocks öron med: Helstekt kofilé med rödvinssås, smaksatt med rökt oxmärg, lökkompott och potatispuré med brynt smör och schalottenlök. Det blev väldigt bra med att salta och peppra nödfilén, bryna den och sen steka färdigt i ugn 125° tills innertemperaturen var 60°. Det skulle ta en halvtimme, men blev snarare 40 minuter. Hade 500 g.


Märgen rökte jag tillsammans med grisköttet nyligen. Sen slängde jag i de rökta benen och även skräpet ur silen, när jag smält och silat märgen, i såsen, som ju skulle silas ändå (gjordes på kött från benskivor, vitlök, soppgrönsaker och rödvin, en något förenklad sås). Den smälta märgen blandade jag i vid redningen av såsen (maizena). I varje fall smakade såsen rökigt och gott.

Lökkompotten tolkade jag som typ lökmarmelad, fräste rödlök i smör och litet socker och hällde på den sista skvätten glögg och kokade in löken rätt så länge, men den var ändå inte överdrivet mosig. Blev bra smak av glöggen.

Jag brynte litet smör i en ljus stekpanna för att se när färgen blev rätt och hällde sen snabbt av det i en skål. Men det var kanske för litet för att ge en nötaktig smak åt potatismoset. Frästa schalottenlökstärningar var det också i moset. Visst var det läckert. Men jag vet inte om jag skulle bjuda kungen på potatismos även om det var en massa brynt smör i det.

Kan rekommenderas! Vid tillfälle ska jag även göra den kungliga desserten. Vi får väl se när det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar