måndag 22 februari 2016

Värdshusets gulasch igen, men med knorr



Eftersom jag behövde märg förra helgen köpte jag benskivor, men just köttet ingick ju inte i receptet, så det gällde att hitta på något. Så det som är på gång är alltså långkoket från Wien. Detta originalrecept på värdshusets prisvärda men jättegoda gulasch finns här. Denna gång fick rätten ännu längre koktid och jag har en känsla av att den blir ännu bättre än förra gången, kanske beroende på att jag har skaffat mig en ugnstermometer för att kolla upp den verkliga temperaturen. I varje fall är såsen redan jättehärlig till konsistens, färg och smak. (Detta skrivet under kokningens gång.)

Hur som helst, i en tidning hittade jag en sorts gulaschgratäng som kallades kuskens gulasch. Det är dock ett påhittat recept. Det äkta upplägget på kuskarnas middag är detta recept från Wien med wienerkorv (så klart) och gurka. Men det påhittade kuskreceptet verkade väldigt smarrigt, så det ville jag gärna testa.


Jag tog ca 1/3 av gulaschen till oss två. Sen kokade jag fyra potatisar med skal och en morot i slantar. Morotsbitarna blandade jag ner i gulaschen. Potatisen skalade jag och skivade och lade över. Sen tog jag 100 g gräddig ost av camemberttyp (bayersk) och litet smör och skivade över. Samt gratinerade i 200°. Tiden i receptet anges till 30 minuter, men jag tror att det gäller om gulaschen redan är varm. Jag ställde in formen och värmde upp den samtidigt med ugnen, eftersom innehållet var kallt. I alla fall var det jättegott.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar