måndag 1 februari 2016

Gräddig kalvgryta



Efter ett mästerkocksrecept, som jag inte kunde låta bli att ändra litet på ändå.

300 g lök (200 g)
50 g torkat kött (skinktärningar)
2 kalvlägg (600 g kalvgrytbitar)
skirat smör
1 msk socker
150 ml vin (100 ml)
750 ml kalvfond (mycket mindre)
2 lagerblad (1)
3 nejlikor (2)
5 krossade vitpepparkorn (4)
rivet skal av 1 citron (ngt mindre)

Jag brynte köttet i omgångar och hällde litet vin emellan och lade över allt i tryckkokaren. Sist skinka och lök. I tryckkokare behövs inte alls så mycket vätska. Det fick koka 40 minuter. Sedan redde jag av med litet senap och grädde (skulle vara 2,5 dl enligt recept), samt spadet från blötlagd karl-johanssvamp, tillsatte svamp och paprika och squash (zucchini), så det blev en allt-i-ett-gryta.

Örtspätzlen fuskade jag till. Egentligen skulle hackade örter mixas fint med vatten, så att spätzlen skulle bli helt pestogrön, men jag brydde mig inte om det. Smaksatte dock med muskot, salt och peppar, kokade på vanligt sätt och värmde till sist upp i smör. Såsen skulle också mixas, stod det, men jag brydde mig inte. Det blev väldigt gott ändå.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar