tisdag 17 juni 2014

Fläderblomsvin och wienerbröd


Vinångorna har aldrig varit så starka kring jäskärlet som den här gången. Det är fläderblomsvin på gång och vattenlåset ploppar regelbundet. Här är receptet. Förra omgången (2012) hade räckt länge till om inte några av flaskorna hade varit litet otäta och det hade bildats en gnutta mögel den senaste tiden. En flaska årgångsfläderblomsvin har jag kvar. Men jag var i alla fall sugen på att sätta igång en sats och ploppandet håller mig sällskap. Det är nästan roligare att brygga, baka och laga mat än att konsumera alltihop.

Nu har kocklärlingen åkt på kockläger också, så jag passar på att göra en wienerbrödsdeg när det finns plats i kylskåpet. Den ska vila kallt flera gånger om under de tre dagar som proceduren tar enligt mitt nya steg-för-steg-recept (har aldrig bakat wienerbröd förut faktiskt). I morgon tänkte jag dela degen i fyra delar och frysa in dessa var för sig, så det blir lätt att fixa färska wienerbröd till några söndagsfrukostar framöver. Recept kommer senare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar