onsdag 18 juni 2014

Rullrån från Lappland


I Oskar Jakobssons Svenska landskapsrätter från 1963 är det här det allra sista receptet i den sista landskapet. Det börjar med Skåne och slutar med Lappland.


För ca 8 stycken:

1 dl vispgrädde
2 dl vatten
2,5 dl mjöl
1 dl socker
1 msk smör
1 äggula
1/2 msk vaniljsocker

Smält smöret och tillsätt alla andra ingredienser och rör till en slät smet. Värm ett rånjärn och grädda rånen. Rulla dem när de fått färg. Det går bra med t ex en stekgaffel. 

Det ärvda rånjärnet är väl vackert! Men jag måste medge att jag har fått tag på ett elektriskt rånjärn för en billig penning, som jag använder.



3 kommentarer:

  1. Åhhh, rånjärn är något jag letar efter med ljus och lykta. Men då vet jag var jag ska hitta receptet i alla fall när jag väl hittar mitt rånjärn.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hej Catarina! Normalt sett äter man väl upp 8 rån snabbare, men det gjorde jag inte, utan lade dem i en burk, och fick tyvärr konstatera att de mjuknade snabbt. Det här receptet är mycket bättre: http://prinsessornaskokbok.blogspot.de/2013/11/frisiska-ran.html
    Annars har jag för mig att jag har gjort rån efter receptet i Sju sorters kakor och det var bra! Lycka till!

    (Tog bort kommentaren innan p g a skrivfel)

    SvaraRadera