måndag 9 juni 2014

Sparrissaft och konservering av saft



Under sparrissäsongen har jag sparat sparrisskalen i frysen och bestämde mig nu för att det var dags att testa ett recept på sparrissaft på skal. Det är väl litet annorlunda att dricka sötad saft med sparrissmak, även om man mycket väl kan späda ut den rätt mycket med t ex mineralvatten eller ledningsvatten. I receptet från Weck (konserveringsfirma) rekommenderas att späda 20 ml sparrissaft med 1 dl prosecco och garnera drinken med en halv jordgubbe och salviablommor.

1 kg sparrisskal
1 l vatten
en gnutta salt och socker för kokningen
800 g socker
1 msk citronsyra eller 80 ml pressad citronsaft

Tvätta skalen om det inte är gjort. Låt dem droppa av. Koka upp dem med vatten och låt allt sjuda ca 10 minuter. Sila av genom duk. Det ska bli ca 8 dl. Blanda i socker och citronsyra och koka upp tills sockret har löst sig helt. 

Förbered flaskor. Jag brukar sterilisera flaskor och burkar i ugnen i en halvtimme i drygt 100°. Häll den heta saften på heta flaskor. Konservera saften i 90° ca 30 minuter. 

När jag ändå drog fram konserveringsapparaten, passade jag på att konservera fläderblomssaften från dagen innan. Annars skulle jag ha varit tvungen att fylla upp apparaten med något för att inte sparrisflaskorna skulle vält. Så det passade ju bra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar