måndag 22 juni 2015

Barbariska spett med gurksallad med fetaost


På en medeltida marknad åt vi en gång ett barbarspett, som jag tror bestod av kycklingfilé ringlad runt ett spett. I en tidning hittade jag en annan variant med fläskkarré och brezeldeg, men det går väl lika bra med någon annan sorts pinnbröd. Sånt här åt barbarerna nog vareviga dag, eller hur?


Marinera fläskkarré. Jag hittade ett recept där man kokar upp ca 3,5 dl ketchup (okej, den skulle egentligen vara hemmagjord, men jag köpte en flaska) med ett par matskedar jägermeister och en halv deciliter cola. Sockret strök jag, för ketchupen var redan så söt. Marinera köttet i den kalla marinaden. Om man tar salta tyska kringlor ur frysen, så räcker det med en halv per spett. Tina upp dem och ringla dem runt omkring och pensla med marinaden. De ska egentligen grillas på indirekt värme, men jag stekte dem i ugn, först på plåt, men det blev rätt geggigt och grillade sen färdigt på galler (med plåt under).


Det här är några stjälkar citronmeliss som är hackade och blandade i en vinägrett. En gurka och en schalottenlök, så var det klart...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar