fredag 2 maj 2014

Beurre blanc



Alltså, jag tror att beurre blanc blir så här, men jag har aldrig blivit bjuden på det, så jag är inte hundra procent säker. Men den är ljus och har konsistens som vaniljkräm. Det är ett klassiskt såsrecept till fisk.

För 4 portioner

4 msk vinäger
4 msk vitt vin
1 finhackad schalottenlök
250 g smör, iskallt i ca 10 bitar

Lök, vinäger och vin får puttra tills all vätska är borta. Sänk värmen eller stäng av helt. Från och med nu får såsen inte koka, utan hålla sig precis under kokpunkten, vilket man kan reglera med att stänga av och på spisen. Rör i den första smörklicken tills den smälter och blir tjock. Tillsätt nästa smörklick direkt efteråt och fortsätt så tills allt smör är inarbetat. På sätt och vis blir det som en hollandaise-sås utan äggula. Håll såsen varm, men låt den inte koka. Den kan inte värmas upp. Jag har skaffat mig en liten isolerad såskanna, som är väldigt bra i sådana här fall.

Potatisen måste förstås koka medan såsen görs, men fisken kan man steka efteråt. Spenat-purjo-tomat-röran var förberedd och gick också snabbt att fräsa medan fisken stektes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar