fredag 30 maj 2014

Nisses renbakelse



Nisses renbakelse var litet svår att imitera. Det ska vara kavring i, så jag ställde mig och bakade kavring efter tastlines recept, men var inte särskilt nöjd med det - alldeles för sött och smuligt. Sen vet jag inte hur Santa Marias cheddardip smakar, men jag tog en annan ostdip. Västerbottenost hade jag inte heller. Frysta lingon - glöm det! Men rökt renkött köpte jag fryst på IKEA sist jag var där.

Mängderna räcker annars till 6 bakelser, tycker jag. Med ett litet glas kan man trycka ut rundlar i brödet och det behövs tre stycken per bakelse.

Västerbottenröra:
1 dl riven västerbottenost
75 ml cheddardip
50 ml majonnäs
2 msk finskuren gräslök
peppar

Pepparrotsröra:
50 ml majonnäs
50 ml filmjölk
1 tsk pepparrot

Garnering:
1 skiva renkött per bakelse
pepparrot
gräslök
lingon

Bred västerbottenröra på den nedersta botten och pepparrotsröra på de två andra. Lägg ihop bakelserna. Pensla med pepparrotsröran på sidorna. Dela renskinkan på mitten och drapera den runt bakelsen. Toppa med mera pepparrot, med några lingon och med gräslök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar