torsdag 29 maj 2014

Härligt krämig sparrissoppa med vit choklad



Varje gång jag har kokat vit sparris har jag sparat kokspadet i frysen och det började ta litet väl stor plats där, så nu blev det dags för soppa! Men flera liter soppa hade varit överdrivet, så jag bestämde mig för att reducera den ordentligt först. Resultatet blev litet oväntat mörkt och grumligt och kanske beskare än jag hade trott. Det grumliga fick jag bort genom att koka upp det kalla spadet med en lätt uppvispad äggvita och sila det. Dagen efter var spadet inte heller så beskt som jag hade fått för mig, och det skulle ju spädas en del med det nya kokspadet.

500 g vit sparris
1/2 lök
700 ml buljong (reducerat plus icke-reducerat sparrisspad i det här fallet)
50 g vit choklad
50 ml mjölk
50 ml grädde
3 msk mjöl
25 g smör

Skala sparrisen och skär den i mindre bitar och koka upp den med saltat och en aning sötat vatten (inte så väldigt mycket, annars måste spadet reduceras något). Stäng av plattan och låt sparrisen bli färdig på ca 20 minuter. Ta upp den och låt den droppa av.

Hacka löken och fräs den i smöret. Tillsätt mjölet och därefter spadet, mjölken och grädden. Låt det koka upp, tillsätt sparrisbitarna, förutom knopparna, och låt redningen koka minst 10 minuter. Mixa soppan och mät upp den - det ska vara ca 1 liter. Smaka av med salt, peppar och socker. Tillsätt sparrisknopparna och låt dem värmas upp. Ta soppan från plattan. Blanda i den vita chokladen och låt den smälta. Soppan får nu inte koka mera. Jag delade upp soppan i två portioner och serverade först hälften med hälften av chokladen. Vid nästa måltid skippade jag chokladen. Det är väldigt gott med chokladen i, men det är också gott utan. Kan rekommenderas!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar