lördag 18 april 2015

Nässelsoppa med ramslök


Jag tycker att det är svårt med nässelrecept där nässlorna mäts i deciliter. Hur nertryckta ska de egentligen vara i måttet? Det kan lätt bli för stark nässelsmak. Nu har jag hittat ett recept, där nässlorna vägs. Tja, men är det före eller efter rensningen? Så här gjorde jag och det var jag nöjd med:

90 g rensade späda nässelblad (det stod 150 g nässlor i receptet) och det var hela salladsslungan full
mer än 6 blad ramslök, faktiskt dubbelt så mycket, för mina blad var så små, men det kan vara hur mycket som helst, tror jag, eller så tar man till en vitlöksklyfta
1 schalottenlök
200 g potatis
7 dl grönsaksbuljong (7 dl vatten och 2 tärningar för 1 l blev bra)
1,5 dl vitt vin
2 dl grädde (knappt)
salt, peppar, muskot
smör

Fräs hackad schalottenlök i smör och häll på buljong och vin. Tillsätt potatisen och låt den koka 10 - 15 minuter. Tillsätt nässlorna och  låt koka 5 minuter till. Tillsätt grovt hackad ramslök och grädde och låt få ett uppkok. Mixa och smaka av. 

Det här receptet kan jag rekommendera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar