måndag 15 september 2014

Blåmusselrisotto



Receptet ur Kockarnas kokbok från 1998 är från Roland Persson, tydligen en känd kock, men det visste jag inte. Dock har jag svårt att tro att han på sin egen fina restaurang kör med buljongtärning mm. 
Så jag har anpassat receptet, nu när jag vet hur man gör risotto.

4 portioner

1,5 kg blåmusslor
2 vitlöksklyftor
2 schalottenlökar
75 g smör
5 dl vitt vin

1,5 dl avorioris (det är alldeles för litet för en huvudrätt, så dubbla gärna)
1 schalottenlök
1 torkad chili, blötlagd

koriander eller persilja

Tvätta och rensa musslorna (informera dig om detaljerna t ex på Youtube) och finhacka vitlök och schalottenlök. Lägg undan den hackade schalottenlök, som ska vara till risotton. Strimla chilin. (I originalreceptet använder man en färsk chili som tillsätts som dekoration och så är det med sambal oelek - men här är det en viss risk för stark mat).

Smält smöret och fräs lök, vitlök och musslor ett par minuter. Häll på vinet och låt det koka några minuter tills musslorna öppnar sig. Ta upp dem och försök hålla dem varma (det är litet lurigt, kanske ska man låta dem ligga på en ånginsats över hett vatten?). Fräs schalottenlöken i litet smör, tillsätt riset och låt det bli glasigt. Tillsätt litet i taget av musselspadet. (Smaka på det och kolla att det verkligen inte behöver någon extra sälta). Koka även med chilin. Låt spadet koka in hela tiden och fyll på tills riset är al dente. Om det behövs mer vätska kan man värma upp litet vatten, men det beror väl på hur mycket ris man tar till (med angiven mängd har man mer spad än det behövs). Smaka av, ev. med sambal oelek om din chili var extremt smaklös. Salt tror jag nog inte heller behövs.

Dekorera med koriander eller persilja.

Jo, men det här var en god rätt på fredagskvällen och härmed har jag kommit i kapp med förra veckans matlagningsbloggning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar