måndag 8 september 2014

Sirapslimpa



Sirapslimpa har jag bakat förr, men jag tror nog att det här receptet är bättre. Dessutom var det en bra idé att baka det i formar. Jag har ett par andra recept på sirapslimpa, som jag vill testa, men det här är det minst komplicerade.

1 paket jäst
6 dl vatten
1/2 dl olja
1 dl ljus sirap (men jag hade bara mörk)
2 tsk salt
ca 1 kg rågsikt

Ljumma vattnet och lös upp jästen med vattnet i en bunke. Tillsätt de andra ingredienserna, men spara en del av mjölet. Arbeta ihop degen och tillsätt mer mjöl efter behov. Låt jäsa under folie / bakduk till dubbel storlek och knåda sedan degen igen. Dela den i två bitar och forma två limpor. Lägg dem i smorda formar och låt jäsa en halvtimme till. Grädda i ugnen ca 45 minuter i 200°. Pensla bröden både före och efter gräddningen med sirap utrört i litet vatten. Låt svalna på galler utan bakduk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar