fredag 5 september 2014

Mitt bästa fläderblomsvin



Det är inte direkt första gången jag brygger Huset Bergstedts fläderblomsvin. Här är en länk till hur jag brukar göra. Men nu blev det litet annorlunda. Det är som är extremt jobbigt med receptet är att man ska
skaka ur kolsyran. Ibland har jag gjort det och ibland inte, och det är också helt okej med litet mousserande vin, men som överhuvudtaget när jag brygger vin, så har jag aldrig riktigt fått grepp om det där med klarning, så det brukar bli en del bottensats. Mina viner får alltid jäsa ut och brukar vara väldigt torra.

Den här gången lät jag vinet jäsa länge. Det visade sig att kolsyran försvann av sig själv och att mer av det grumliga hann sjunka ned. Jag har ju inte facit i handen, så det kan nog fälla ut mer, men här kommer nu min vindagbok:

8 juni
120 fläderblommor utan det gröna och 90 ml citronsyra i en bunke av rostfritt stål överhälldes med 4 l kokande vatten, övertäcktes.

9 juni
Blommorna silades genom duk. 2,4 kg socker och 2,4 l vatten kokades upp och fick svalna. Dessutom kokades en stor kastrull med vatten upp, vilket fick svalna.

10 juni
Flädervattnet, förutom bottensatsen, silades genom duk ner i en stor jäshink av plast på 30 l, så att partiklarna skulle vara borta. Detta blandades med 7 l kokt vatten, 5 l kranvatten och sockervattnet, allt avsvalnat. Nu tillkom vinjäst för 20 - 30 l. Den här gången var det torr vinjäst, som utrördes enligt förpackningen, men jag har även haft flytande vinjäst ibland. Dessutom tillkom 8 krm jästnärsalt och litet kalium enligt förpackningen (det fungerar väl som svavel och det har jag börjat med sedan en sats fläderblomssaft fick en konstig ythinna).

12 juni
1,6 kg socker och 1,6 l vatten kokades upp och fick svalna.

13 juni
Tillsatte sockervattnet. Nu kollade jag sockerhalten i min OECHSLE-mätare och tillsatte ytterligare 1 g kalium (varför minns jag inte). Det var 24% socker. Nu skulle vinet jäsa 3 veckor, minst.

30 juli
Lät vinet jäsa längre. Inget socker kvar. Omtappning till 2 mindre jäshinkar på vardera 10 l. Vinet smakade mycket bra och ingen kolsyra märktes.

1 september
Tappade om vinet till den stora jäshinken. När jag märkte att det inte var så mycket bottensats beslutade jag mig för att tappa vinet på flaskor. Något socker gick förstås inte att uppmäta nu heller. Dessutom tog jag min lilla alkoholmätare, som är rätt svår att avläsa, och kollade styrkan på vinet. 12% alkohol är det nog på vinet. Det blev ca 17 l. Det sista i jäshinken hälldes i en flaska som direkt hamnade i kylskåpet, då det kanske möjligen hade någon tendens till bottensats (fast egentligen inte). Hur som helst har vi nu druckit upp den och är väldigt nöjda med den här omgången.

Innan vinet tappades på flaskor med skruvlock steriliserade jag dem i ugn 110° ca 30 minuter och lät dem svalna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar