tisdag 9 september 2014

Fågellever och kalvbräss i läcker örtsås


Receptet är inspirerat av Christer Lingström och han rekommenderar att servera rätten till fylld tomat. Egentligen skulle det vara anklever och blancherad kalvbräss, men jag fick bara tag på kalkonlever och så hade jag min näst sista påse med kalvbrässklimpar. Såsen är bara såå god, i alla fall om man använder riktig fond och inte buljongtärning. Men jag vågade mig inte på att montera den med smör, utan redde av den med mjöl.

Tyvärr inget vackert foto och jag vet att man inte ska hälla sås över mat om man inte har något att dölja, men det var tyvärr så att brässklimparna gick litet sönder. Levern är visserligare mer välstekt än proffsen föredrar, men den är absolut inte så svart som det verkar i motljus.

Till fyra förrättsportioner eller 2 huvudrättsportioner

120 g fågellever
200 g kalvbräss
mjöl, salt, peppar, smör

Stek de förberedda, mjölade och smaksatta lever-, och kalvbrässbitarna (-klimparna) och servera till såsen, vilken är bäst att göra först.

2 dl kalvfond
2 dl grädde
2 msk finhackad schalottenlök
1 - 2 msk mjöl (eller montera såsen med 25 g smör)
1 tsk av vardera finhackad persilja (eg. körvel), dragon och basilika
smör

Fräs löken i smör. Pudra över mjölet och späd med fond och grädde. Tillsätt örterna och låt såsen koka utan lock så den tjocknar.

Till: Fylld tomat och förslagsvis ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar