måndag 15 september 2014

Fikonpizza


Receptet har jag hittat på Trattorias blogg, men pizzadegen tog jag härifrån. Trattorias bilder är ju klart tjusiga.


Någon balsamicokräm behövde jag inte koka, för jag hade en flaska på gång. Det stod visserligen inte i receptet vad man skulle ha den till sedan, men jag ringlade den över den färdiga pizzan.

Det här räckte till 3 pizzor.

6 färska fikon
3 dl ricotta, det blev väl ca 300 g, i varje fall mer än en förpackning på 250 g
2 dl riven parmesanost
salt och peppar
färsk oregano som garnering 
olivolja

Baka gärna med väl upphettad pizzasten 250°. Blanda ricotta och parmesan och smaksätt krämen. Skär fikonen i skivor. Bred krämen över pizzadegen och lägg på fikonskivorna. Ringla över olivolja och skjuts in i ugnen. Dekorera med oregano och balsamicokräm. Fikon får en väldigt fin smak när de är tillagade!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar