tisdag 2 september 2014

Fasan i ugnen som i Orléans


Ja, eller nästan. Det här receptet var litet konstigt, så jag gjorde som jag tyckte verkade bra. Matstyling är väl inte min starka sida, men det var i alla fall gott och fick räcka till 3 istället för 2 personer. När man tillreder och äter fasan måste man akta sig, så man inte biter sönder tänderna på skrotet den har blivit skjuten med. Jag pillade ut 3 skott när jag skar den i mindre bitar, men missade tydligen flera stycken.


1 fasan
250 g morötter
1 stor lök
1 stång blekselleri
smör
timjan, lagerblad
2 vitlöksklyftor
3 cl armagnac
3 dl rödvin
5 msk köttfond
mer än 10 champinjoner
mindre än 10 färska lökar
100 g bacon
1 svart tryffel om man har, men det hade inte jag, däremot tryffelolja, som fick sätta smak på potatismoset.

Skär morot, selleri och lök fint, dela fasanen i ca 8 bitar och skölj noga (ta helst bort skrotet). Sätt ugnen på 225° och bryn litet smör i en ugnsfast form. Lägg i grönsakerna och därefter fasanen i bitar. (Jag lade på späckbitar, vilket man ju ofta gör med fasaner, men de höll sig inte på plats och gjorde rätten mycket fet, vilket i o f s kunde åtgärdas på slutet, när såsen silades av och fettet togs bort. Så det kan man ju hoppa över.) Bryn allt i ugnen. Värm sedan upp armagnac i en kastrull, häll över den i en soppslev, tänd på och häll den brinnande spriten över maten (inte under fläkten, tack!). Häll därefter även på vin och tillsätt timjan, lagerblad, salt, peppar, köttfond och låt allt puttra i ugnen ca 25 minuter. Tillsätt därefter hela eller delade champinjoner, beroende på storleken, samt en del av de färska lökarna (jag skar dem i mindre bitar, men i originalreceptet delades de bara på längden), samt bacon och ev. skivad tryffel, och låt rätten bli färdig på 20 minuter. Tillsätt resten av löken och sila av såsen. Ta bort fettet och red ev. av den. Servera med potatismos, smaksatt med tryffelolja.

Naturligtvis dricker man rödvin till den här rätten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar