tisdag 16 september 2014

Gammaldags baguette



Egentligen skulle det ha blivit ett bröd. Receptet hittade jag hos den geniale Ploetz. Dock var degen väldigt instabil, men jag var rädd för att förstöra den med att knåda in en massa deg, så jag följde tipset i en kommentar och skar tre längder, så det blev baguetter. Förra gången jag bakade en baguette var jag redan så imponerad av att det är så lätt och faktiskt går med vanliga medel och det var samma nu. Helt otroligt! Men den här degen skulle vara ännu längre tid i kylen, och det är klart, att om man har ett så begränsat kylskåp som jag har, så kan det ibland vara litet besvärande att ha en massa stora degbunkar i det (i helgen hade jag upp till tre stycken, hur det nu gick till).

565 g vetemjöl special
425 g kallt vatten
5 g jäst
11 g salt

Rör ihop alla ingredienser och låt dem vila i rumstemperatur (18 - 20°) i 40 minuter. Var 10:de minut, d v s 4 ggr ska man vika och tänja degen i bunken. Då tar man degen och drar upp den, så långt det går och lägger den sedan rakt över, sedan tar man undersidan av degen där degändan slutade, gör likadant och lägger den åt motsatt håll. Sedan gör man likadant med de andra sidorna och detta kan man upprepa ett par gånger. Nu ska degen vila i kylskåp 3 - 4 dagar. Enligt Ploetz ska den sedan vila i rumstemperatur en timme och sedan direkt snabbt formas och bakas i 250° (efter ett tag 230°).

Vad jag gjorde var att först knåda den med litet mera mjöl, för att den var så sladdrig och sedan låta den jäsa upp, säkert under mer än två timmar, men när tog ut den ur bunken var den fortfarande så platt, så jag gjorde som Karin Anderson tipsade i en kommentar och skar baguetter av den och gräddade på het pizzasten med en skål kokhett vatten längst ner i ugnen. Det gjorde att ytan blev riktigt tjusig. Dessutom blev det så där stora porer som i proffsbaguette, så jag är väldigt nöjd. Men när det gällde temperaturen och gräddningstid var jag litet feg. Baguetterna var i mitten av ugnen och jag sänkte direkt till 230°. Tiden skulle vara 40 minuter för ett bröd, men jag satte klockan på kortare tid och gick och kollade flera gånger. Hur som helst blev det nog 35 minuter i så hög värme, utan att baguetterna blev speciellt mörka.

Tyvärr är de redan slut...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar