onsdag 28 januari 2015

Crepes med svartvinbärspäron/-kvitten



I kockarnas kokbok hittade jag det här receptet av Fredrik Eriksson, men jag måste säga att jag aldrig någonsin har hittat ett svenskt pannkaks-/crepesrecept som fungerar utom till plättar. Trots att jag ökade svällningstiden från 10 till 30 minuter, så fungerade inte mästerkockens recept. Efter två misslyckade crepes tillsatte jag ett ägg till och då gick det. Enligt receptet skulle det bli 4 tunna crepes, men då är ju frågan hur man definierar "tunn". Jag fick ut 10 stycken. Sen var receptet onödigt lyxigt utan att det direkt märktes i smaken. Hur som helst, jag återkommer när jag hittar ett bra crepes-recept. Det jag brukar använda (ur en tysk kokbok för tonåringar) är visserligen bra, men medan svenska recept har för få ägg i, så tror jag nog att "mitt" egentligen har onödigt många. Restaurangkockarnas recept gillar jag inte heller, men som sagt, jag ska jobba på det här.

Men bortsett från pannkakorna, så vill jag gärna dela med mig av frukten i röd lag Det ska egentligen vara 4 små fasta päron i (gissningsvis räcker lagen till åtskilliga fler), men jag tog en hel massa konserverad kvitten i klyftor. Det blev också bra, men de såg tyvärr ut som rödbetor efteråt.

Koka 2 dl svarta vinbär, 2 dl socker, 3 dl rött vin, 1 dl vatten och 2 kanelstänger i 15 minuter, ta upp kanelen och passera såsen. Skala päronen eller lägg i kvittenklyftorna och koka 10 minuter i lagen. Låt frukten svalna i lagen. Päronen ska tydligen skäras i klyftor efteråt. Kan det vara något?

Sen värmer man upp pannkakorna, brer nougatkräm på dem och viker ihop dem, serverar med frukten och med vispad grädde och strör över rostad flagad mandel. Nougatkrämen smakade väldigt bra i den kombinationen och nu fick jag ju en orsak att köpa den sedan länge efterfrågade produkten till sonen.

Smarrigt, kan man nog säga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar