tisdag 13 januari 2015

Söndagsmiddag: Hjortbiff med sjuskinnsmos och rödvinssvamp



Biffarna stekte jag allra sist 2 - 3 minuter på varje sida, lindade in i folie och lade dem i ugnen ett tag, vilken stod på ca 100°. Stektiden beror ju på tjockleken. Såsen hittade jag i frysen (trevligt, eftersom vildfonden var slut i affären) och piffade upp den med några mosade enbär och gin, samt mera rödvin ur en flaska som står här i köket och smakar kork. Men till sås duger den. 

Sjuskinnsmoset gjorde jag så här: Arla om söndagsmorgonen när kocklärlingen åt frukost inför en arbetsdag, kokade jag potatis och gjorde mos av den. Den innehöll äggulor (5 äggulor för 1,5 kg, vilket jag minskade ner), inte för litet smör och så grädde istället för mjölk. Smaksättning: muskot, salt, peppar. Sen fick moset kallna.

På middagen var det så dags för sjuskinnsmoset. I en smord form ställde jag sådana där fyrkantiga kock/konditorformar utan botten, smorda, och bredde ett lager mos i botten och satte formen under grillen tills ytan fick färg. Om man gör en stor sats och inte portionsformar, kan det nog vara bättre att sätta på jämnare övervärme än grill, tror jag. Sen kom ett lager till, sen grill, och så vidare tills moset var slut. Om jag hade brynt ytan litet mer, skulle potatisen ha blivit litet mera randig och rolig.

I det här läget satte jag ugnen på 100° och ställde in moset längst ner på uppvärmning. Svampen (bruna champinjoner) stekte jag med lök och hällde litet korksmakande rödvin och grädde över. Den blev väldigt god. Fick också hamna på uppvärmning, precis som en bit vinbärskaksrest till efterätt, som jag inte har orkat blogga, men det var en enkel långpannegrej från Icakuriren. Såsen värmdes upp på spisen, samtidigt som jag stekte biffarna. Lätt som en plätt och väldigt gott.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar