torsdag 22 januari 2015

Kalvbräss i parmaskinka med valnötssmör och rödbetor


Det här är en väldigt läcker brässrätt och ovanlig, såtillvida att den inte förvälls först. Receptet hittade jag hos en kändiskock. Jag bytte ut pastan mot polenta och så gjorde jag portioner istället för att linda in allt tillsammans. Om jag skulle göra om rätten, så skulle jag inte heller skära upp rullarna på slutet, utan hellre fördela valnötssmöret ovanpå.

För 4 pers

600 g kalvbräss
2 kvistar rosmarin
mer än 4 skivor parmaskinka, beroende på hur man gör
stekfett
400 g rödbetor
honung
balsamicovinäger
salt
chili
pasta m grädde och färsk lök eller också polenta
50 g valnötter
30 g smör

Skölj brässen ordentligt, låt den gärna stå i vatten i kylskåp några timmar. Ta bort de hinnor som går. Tyvärr kan man inte ta bort alla, för då faller den sönder. Men man kan ju försöka dela den i portionsbitar om man vill.

Hacka rosmarinen, salta och peppra brässen och strö över rosmarin. Linda in den i parmaskinka. Jag behövde nog tre skivor per portion. Bind upp den.


Bryn brässen och låt den bli färdig i ugn vid 120° (kolla temperaturen) minst 20 minuter. Säg kanske 30 minuter. Tror jag låg mittemellan.


Fräs strimlade rödbetor i fett och häll på grönsaksbuljong, koka färdigt och smaksätt med salt, peppar, chili, honung och balsamico. Eller värm upp färdigkokta rödbetor och smaksätt.

Hacka valnötterna. Bryn smöret fast inte för mycket. Blanda i nötterna. Skär antingen upp den färdiga brässen och vänd skivorna i smöret, men de kan då gå sönder, eller servera brässrullen hel och skeda över smöret. Servera antingen med pasta eller med polenta eller något annat lämpligt.

Kan rekommenderas!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar