måndag 2 mars 2015

"Bröllopstårta"


Jag fick för mig att baka en alldeles vit tårta till basaren, men tyvärr glömde jag att ta ett foto. Basardamerna kallade den i o f s prinsesstårta, p g a de gulliga pärlemorsfärgade sockerpärlorna som jag dekorerade med. Även om tårtan skulle ha platsat på vilket 5-årskalas som helst, så gick den åt illa kvickt.

Underst en mördegsbotten.
Den penslade jag med lite, nästan smält rödavinbärssylt - den enda färgklicken på tårtan.
Sen kom tårtbotten.

Fyllningen bestod av vita vinbär och kvarg (kesella):
250 g vita vinbär (ur frysen)
socker (fick ta till på en höft, för 20 g var absolut för litet)
350 g kvarg
3 blad gelatin
150 ml grädde

Blanda kvarg, bär och socker. Lägg gelatinbladen i blöt och lös upp dem. Blanda i krämen skedvis, så inga klumpar bildas. Vispa grädden och blanda med krämen.

Ställ en ring runt tårtan och lägg fyllningen på understa botten. Ställ kallt. Lägg på botten två efter ett tag. (Det blev bara två bottnar, men ganska mycket fyllning, för jag hade skurit locket så tunt att det gick sönder, vilket inte var första gången.)

Sen tänkte jag dekorera med ganache av vit choklad, som är så inne. Det stod i receptet att man nästan kokar upp grädden (2 dl för 200 g hackad choklad), men eftersom vit choklad är så känslig för hetta, så tänkte jag vara försiktig och bara smälta chokladen i grädden över vattenbad. Vet inte om det var därför den aldrig ville stelna. Nästa innegrej när det gäller tårtor är ju frosting, som är någonting med färskost (philadelphia) och florsocker, så jag tänkte kombinera ganache och frosting för att fixa till "toppingen" eller vad man nu säger. Alltså blandade jag i 300 g färskost. Men tillräckligt fast blev den ju inte. Sen tog jag till trumfkortet: gelatin, 4 blad, som jag blötlagde och smälte enligt alla konstens regler, samt blandade i chokladsmeten skedvis.  (Förtydligande: Naturligtvis var det chokladsmeten som jag blandade skedvis ner i gelatinet, inte tvärtom) Och det fungerade. Först bredde jag bara ut den över tårtans översida, lät tårtan stå kallt ett tag (men inte skålen med smet), tog ut den, tog bort ringen och smetade in kanterna också. Sen ställde jag kanten löst omkring som skydd i kylskåpet och lät den stå till nästa dag. Sockerpärlorna fick jag i o f s trycka in en och en i den stela, men rätt elastiska toppingen. Ville inte göra det dagen innan för de färgar av sig om de får stå.

Det blev en jättefin tårta, nästan vit och i alla fall var det ingen som sa att den inte var god. Jag fick tyvärr ingen bit.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar