måndag 2 mars 2015

Fisksoppa som i Provence som lätt söndagslunch



... i alla fall stod det så i Bistro-boken, men jag tycker inte att receptet är riktigt proffsigt. Det blev dock rätt så bra till slut. Vi åt soppan uppvärmd dagen efter tillagningen, för det rekommenderas i receptet. Eftersom jag skulle iväg till kyrkans basar med mina kakor ganska tidigt hade jag förberett den här lätta lunchen. 

450 g fiskrester (ja, det ska väl helst vara medelhavsfiskar, men jag tog diverse rester ur frysen)
1 stor lök
2 msk hackad persilja
2 lagerblad
saft från 1 citron
vitt vin (men här har receptskrivarna glömt nämna mängd - tog ett glas eller så)
10 vitpepparkorn
175 g tomatpuré (det är rätt mycket om det är väldigt koncentrerad puré, så jag tog något mindre)
2 msk paprikapulver
1 nypa saffran eller gurkört
salt och peppar

Lägg fisk, skalad halverad lök, persilja (ja, det står så), lagerblad, citronsaft, vitt vin och 2,25 l vatten (den mängden kan man minska på, eftersom soppan sedan reduceras med en tredjedel). Koka upp och låt puttra 25 - 30 minuter. Lägg i pepparkorn och låt stå 5 minuter. Sila av. Blanda i tomatpuré, paprikapulver och saffran eller gurkört och koka upp, medan du rör. Reducera. Smaka av.

Tyvärr tyckte jag att det fattades smak, det är inget proffsigt fiskfondsrecept, som sagt, så till slut hade jag i en halv fiskbuljongstärning.

Servera gärna rostad baguette till, riven bergsost, typ gruyère och rouille, här en enkel variant: köpt majonnäs, smaksatt med vitlök och färgad med paprika.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar