tisdag 3 mars 2015

Tårtbotten plus ett genialt husmorstips för att undvika att denna sjunker ihop efteråt


Häromdagen bakade jag en tårtbotten som blev väldigt bra. Tyvärr sjönk den efteråt ihop något i mitten och som vanligt fick jag inte till en snygg översta botten. Nu har jag hittat ett fungerande husmorstips, som säkert är bra när det gäller alla tårtbottnar, men det jag testade med kommer längre ner.


I det här fallet spänner man bakplåtspapper över bottenplattan och klämmer fast det. Sedan får ringen inte smöras. Att kakan fastnar är nämligen ett plus! Efter gräddningen tar man ut formen, vänder den upp och ner och ställer den över tre - fyra upp och nervända glas. Där får den därefter svalna en halvtimme, innan man vänder på formen, löser kakan från ringen och tar ut den.


Förra gången blev det en högre kaka, se länk ovan, men eftersom mitten inte sjönk ner alls, så klarade jag faktiskt att dela den här något lägre kakan i tre snygga bottnar, kors i taket.

Detta är ju då en typiskt tysk tårtbotten. Man vispar gulor och vitor för sig.

4 stora ägg
4 msk hett vatten
180 g socker
1 msk vaniljsocker
100 g mjöl
100 g maizena
1/2 msk bakpulver

Sätt ugnen på 180°. Dela på äggen. Hetta upp vatten. Väg upp mjöl och stärkelse, blanda i bakpulver och placera det i en sil på ett fat. Blanda socker och vaniljsocker. Vispa äggvitorna med en liten nypa salt. Vispa gulorna med hett vatten tills det blir fluffigt. Tillsätt sockret och vispa till en pösig ljus kräm. Skeda den hårt vispade äggvitan över och sikta över mjölet. Vänd i vitan och mjölet och blanda väl. Jag lät smeten rinna försiktigt genom en sil för att kolla att det inte var några klumpar i. Häll smeten i formen, vars botten är överspänd med bakplåtspapper och vars ring inte är smord. Grädda ca 35 minuter i 180° mitt i ugnen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar