fredag 27 mars 2015

Strudel salé au boudin noir - korvkaksstrudel på franska



Fortfarande kan jag inte släppa strudlarna. Den här gången blev det ett franskt recept med blodkorv, äpplen och russin. Degen är förstås den här. Och så tunn har jag aldrig fått till den förut, hurra! När jag rullade upp den gjorde jag mitt bästa för att få den lite platt också, för mina strudlar tenderar till att bli rullar.

Fyllning:
3 stora syrliga äpplen skurna i tärningar (jag hade boskop i, och de dominerade nästan för mycket)
120 g blodkorv enligt originalreceptet, 200 enligt bloggen jag hittade receptet på, och 240 g i min version (och det var inte för mycket) - tror säkert att det går bra med blodpudding
70 g russin
2 - 3 finskurna lökar, beroende på storleken
75 g - 100 g smält smör
salt och peppar behövs kanske inte, jag hade däremot i ordentligt med muskot

Stek löken några minuter i litet smör, tillsätt äpplena och låt dem fräsa med. De ska inte bli mos, bara. Låt svalna. Skär blodpuddingen/korven i tärningar och blanda i äpplefräset, tillsammans med russin. Krydda. 

Kavla och dra ut degen enligt länk, pensla den med smör, strö över ströbröd, men inte på kanterna. Bred ut fyllningen på den undre tredjedelen, vik in kanterna och rulla ihop med hjälp av duken. Grädda ca 35 - 40 minuter i 180 - 200°.

Den smakar faktiskt korvkaka! Även den inälvshatande unge mannen åt en bamsestor portion, så det är väl en rekommendation.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar