torsdag 10 september 2015

Förkläde sytt av kockhanddukar




Jag har visst slitit ut mina bästa förkläden av tjock bomull och det är väldigt svårt att få tag på ordentliga förkläden, för de ska ju inte vara för tunna. Före semestern hittade jag kockhanddukar i pastellfärger i en prylaffär och bestämde mig för att sy ett förkläde av två slängar (som jag tror att de heter på svenska) eller touchons (som de säger på "tyska", vilket jag tycker låter som väldigt skum franska). Det räckte med två handdukar. Jag lade ett gammalt förkläde som mall och klippte bara bort halvmåneformade bitar på sidan av bröstpartiet, vilka sedan fick bli magficka. Där fick jag ju kanta. Innan jag sydde ihop handdukarna på längden på magen, klippte jag bort kanterna, samt även kanten längst ner, vilka fick bli hängslen/knytband. Fast medan jag höll på med det här projektet i maklig takt hittade jag även ett rätt bra billigt och snyggt förkläde i en affär och bestämde mig för att använda ett knallrött förkläde med pepparrotsreklam som den dåvarande kocklärlingen fick på en kurs och inte använder. Så nu har jag förkläden så det räcker.

Upptäckte vid jämförelse att de här pastellfärgade handdukarna är betydligt kortare än riktiga slängar. Vilket innebär att ett förkläde som sytts av riktiga kockhanddukar skulle bli väldigt mycket bredare. Bara som information.