torsdag 24 september 2015

Senap som på Görvälns slott



Stefan Ekengren som är kökschef på Görvälns slott har en väldigt trevlig blogg. Han är också en mycket flitig bloggare, så det tog en massa tid att skumma igenom alla hans inlägg från tidernas begynnelse. Eller nästan alla. Till slut orkade inte ens jag. Och där finns det spännande recept.

Det är ju ibland så att man köper saker som aldrig går åt. T ex har jag i flera år planerat att göra senap själv och därför köpt både frön och senapspulver. Men har det blivit av? Nej, visst inte.

Men nu slog jag till och testade både hans grova skånska senap och hans inlagda senapsfrön, som används som tillbehör till litet av varje på Görvälns slott, om jag har förstått det rätt. Den skånska senapen har jag inte testat än på riktigt, för jag tror att den ska stå till sig litet. Däremot så är de inlagda senapfröna jättetrevliga, det kan jag säga redan nu. (Eller picklade som svenska kockar säger nuförtiden istället för inlagda.)

Inlagda senapsfrön:
4 dl vatten
4 dl äppelcidervinäger
1,5 dl socker
2 tsk salt

senapsfrön

Lägg senapsfröna i en kastrull och uppskatta hur stor sats det blir och häll på lagen. Den ska mer än väl täcka fröna. Jag gjorde en halv sats. Koka en timme. Busenkelt.

Grov skånsk senap:
30 g senapsfrön av olika färg (fast jag skulle nog ha haft i mera gula, för nu blev resultatet rätt så brunt)
1/2 dl kokande vatten
1 msk colemans senapspulver
2 msk honung
1 msk rödvinsvinäger
1/2 tsk salt
3 msk olja
Smaksätt med kummin, ingefära, apelsinskal eller kanel.

Mixa senapsfröna ett tag. Häll på det kokande vattnet och mixa ännu mera. Låt blandningen svalna. Mixa i de andra ingredienserna utom oljan. Droppa i oljan medan du mixar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar